Vyjadrenie a komunikácia citov prostredníctvom hudby, výtvarného  prejavu, pohybu a slova.

                                                                                    Mgr. Eva Smolková
                                      ZŠ Nemocničná D. Kubín

 City považujeme za podstatný predpoklad plnosti osobnosti. Najmä prejavenie pozitívnych citov posilňuje medziľudské vzťahy. Dnes často pociťujeme ich absenciu a často konáme pod vplyvom záporných emócií. Rozvoj osobnosti nie je možná bez citovej výchovy. Už od malička by dieťa malo vyrastať v prostredí bohatom na lásku, úprimnosť a radosť, kde získa pocit istoty a sebadôvery. Sociálne prostredie a podmienky celkového vývinu výrazne ovplyvňujú osobnosť žiaka. Do školy prichádzajú žiaci s rôznym citovým vybavením. Učiteľ veľmi rýchlo zistí, ktoré dieťa prichádza do školy z rodiny skúpej na tieto hodnoty. Dieťa sa často javí ako plaché, utiahnuté, nedokáže sa tešiť z jednoduchých vecí. Preto učiteľ by mal pomôcť takýmto žiakom svojím láskavým prístupom, častejšie nadväzovať s ním kontakt, nemal by šetriť pochvalou či pohladením. Má k dispozícii veľké množstvo spôsobov, ako dieťa obohatiť po citovej stránke. Niekedy stačí len prebudiť driemajúce city. Preto prvoradou úlohou učiteľa by malo byť dôkladné poznanie žiakovej osobnosti. Potom usmerňovanie jeho vývinu bude plynulé a bezproblémové.

Obrovské možnosti vplývania na žiakovu osobnosť po citovej stránke nám v škole poskytujú výchovné predmety.

Na hodinách výtvarnej, hudobnej a etickej výchovy môžeme hovoriť o umení, ktoré má neobmedzené možnosti vo vyjadrovaní citov prostredníctvom hudby , obrazu, pohybu a slova. Umenie predstavuje osobitnú významovú sústavu, ktorú má umelec k dispozícii na stvárnenie svojho vzťahu ku skutočnosti, k ľuďom, k spoločnosti i svojho názoru na svet. Dokáže vyvolať emocionálnu reakciu a prebudiť estetický zážitok. Hudobné umenie vďaka svojim funkciám - predovšetkým poznávacej, komunikatívnej, estetickej a výchovnej - môže mať závažný dosah na rozvoj morálnych kvalít človeka. Dokumentuje to aj história, ktorá nasvedčuje, že už v antike existoval pojem kalokagathia - ideál jednoty dobra a krásy.

Umenie pôsobí na človeka svojím obsahom a je výsledkom tvorivej činnosti. Preto aj prijímateľ by nemal ostať v pasivite, ale v ponúkanom umeleckom diele, aby ho pochopil, musí hľadať podstatu a objavovať v ňom krásu. Všetky umelecké diela majú ľuďom prinášať pocit krásna a uspokojenia. Hudba - ako jeden z druhov umenia - používa špecifickú reč, ktorej vnímavý poslucháč porozumie. Je to reč tónov, ktoré plynú v čase. Svojou významovou štruktúrou, vytvorenou z melodiky, rytmu, harmónie, farby a ďalších vyjadrovacích prostriedkov je schopná vyjadriť bohatstvo citov a zároveň pôsobiť na city človeka často pôsobivejšie, ako to dokáže slovo či obraz. Zároveň je hudba schopná posilniť kladné city, zmierniť záporné city, ktoré neboli doposiaľ známe. Je to možné dosiahnuť prostredníctvom rôznych aktivít na vyučovacích hodinách, čo chcem demonštrovať na niektorých osvedčených činnostiach so žiakmi na hodinách hudobnej výchovy.

Veľmi pozitívny krok na hodinách hudobnej výchovy vidím v tom, že máme možnosť žiaka na tejto hodine neklasifikovať známkou. Teda známka nie je u nich motivujúcim činiteľom. Prvoradý tu musí byť iný cieľ - doviesť žiakov k poznaniu krásna, viesť ich k objavovaniu a tvorivosti. Úlohou učiteľa je žiaka vyprovokovať prostredníctvom rôznych aktivít k tomu, aby o hudobnom umení vedel aj rozprávať, vedel ho vyjadriť rôznymi spôsobmi a nenechať ho prijímať hudbu len pasívne.

 City, ktoré skrýva hudba, sa dajú vyjadriť rôznym spôsobom. Niekto sa vie vyjadriť prostredníctvom slova, iný pomocou hudby, kresby či pohybu. Hudba je aj pohyb. Stále sa tam niečo deje. V triedach sa nachádzajú žiaci, ktorí majú rôzne dispozície. Napríklad v piatom ročníku využívam pohyb veľmi často. Žiaci radi spievajú a naviac sa u nich prejavuje radosť z pohybu. Túto ich aktivitu podporujem aj na vyučovacích hodinách. Pohybom vedia prekrásne vyjadriť napríklad lásku k matke, priateľstvo, bezprostrednosť, radosť, ale aj smútok alebo odpor k niečomu negatívnemu. O túto činnosť prejavujú záujem hlavne dievčatá. Umožňujem im možnosť výberu, ja som len poradcom. Vyhľadávajú si vhodné skladby / piesne, nacvičia k nej jednoduchú choreografiu. Ostatní žiaci vedia ich aktivitu patrične oceniť. Ani oni však neostávajú v pasivite - pomáhajú tlieskaním, luskaním a jemným bubnovaním do rytmu. Hodiny hudobnej výchovy využívame aj na nácvik jednoduchých krokových variácií a jednoduchých tančekov k ľudovým piesňam.

Na hodinách hudobnej výchovy často využívam medzipredmetové vzťahy ( s matematikou, telesnou výchovou, dejepisom, literatúrou a výtvarnou výchovou ). Môj úprimný vzťah k výtvarnej výchove uplatňujem na vyučovacích hodinách pri rôznych aktivitách. Napríklad činnosť, ktorú realizujem a vidím v nej uplatnenie žiakovej spolupráce, tvorivosti, hľadania a sebarealizovania aj pre menej aktívnych žiakov, je zhotovovanie spevníčkov. Žiaci si ich zhotovujú podľa vlastnej fantázie ( môže mať akýkoľvek tvar, veľkosť, piesne obohacujú jednoduchými ilustráciami a pod. ) Do spevníčka si zapisujú svoje najobľúbenejšie piesne a nové piesne, ktoré sa na vyučovacích hodinách učíme. Veľkým prínosom sú piesne, ktoré upadli do zabudnutia a žiaci ich získavajú od starých rodičov.

Ďalšia činnosť, ktorá vie žiakov zaujať, je vytváranie návrhov na učebnicu hudobnej výchovy. Hodiny si tiež obohacujeme hudobnými hádankami, triednymi hitparádami, kde sa môžu žiaci v plnej miere realizovať. Taktiež spoločne navštevujeme výchovné koncerty a pri návštevách takýchto podujatí sa učíme spoločensky správať. Poriadame súťaže a žiakov pravidelne pripravujem do súťaže Slovenský slávik.

Vediem žiakov aj k tomu, aby sa vedeli orientovať v ponúkanom množstve rôznej populárnej hudby. Aby neobdivovali hudbu, ktorá je málo hodnotná a ktorá upozorňuje na seba nehudobnými prostriedkami, ako je oblečenie, výstredné správanie hudobníkov, sexuálna príťažlivosť a podobne. Keď počúvame populárnu hudbu, vždy o nej hovoríme. Žiaci si pripravujú hodnotné referáty z tej oblasti hudby, ktorú radi počúvajú.

            Žiaci sa dokážu vyjadrovať o hudbe nielen slovom, ale aj prostredníctvom výtvarného prejavu. Pri počúvaní hudby vyjadrujú svoje pocity a predstavy prostredníctvom jednoduchých kresieb a pokúšajú sa ich vyjadriť aj slovom.

Pri počúvaní skladby A. Vivaldiho - Štyri ročné obdobia mali žiaci uhádnuť, ktoré ročné obdobie práve počúvali a mali napísať a nakresliť svoje predstavy. Veľmi žiakov zaujala aj skladba Vangelis: Conquest Of Paradise. Pri tejto skladbe sa žiakom vynárali rôzne predstavy.

Takéto aktivity obohatia žiakovu predstavivosť a dokážu ho vyprovokovať k tomu, aby o hudbe aj uvažoval a aby nebol len pasívnym poslucháčom.

            Je mnoho spôsobov, ako obohatiť hodiny hudobnej výchovy, mnohé však nenájdeme v učebných plánoch. Záleží na majstrovstve a aktivite vyučujúceho, ako využije čas na hodinách, ako si získa žiakov pre takúto činnosť a čo im dokáže dať.