Najlepšie vlastnosti
Bombardovanie chválou
Kruh odovzdávania myšlienok a pocitov
Uspokojovanie potrieb
Hra na pravdu
Kto som
Som...
Účel: Poznávanie a oceňovanie seba a druhých
Pomôcky: Hárok papiera pre každého žiaka, fixky, malé prúžky papiera – najlepšie s lepkou, lepiaca páska.
Postup
Žiakov v triede rozdelíme na rovnako veľké skupiny. Každý žiak si na chrbát pripevní hárok papiera s nápisom: „Moje najlepšie vlastnosti sú ...“. Žiaci si potom na malé prúžky papiera napíšu po jednom pozitívnom tvrdení o všetkých členoch svojej skupiny. Slová „Moje najlepšie vlastnosti sú“ použijú ako začiatok všetkých svojich tvrdení. Potom hráči chodia po miestnosti a lepia svoje lístky na hárky na chrbtoch tých spolužiakov, ktorých sa ich výrok týka. Po ukončení tejto fázy hry si žiaci z chrbtov zložia hárky a sami si ich prečítajú.
Ak sa žiaci dohodnú, môžu si hárky podpísať a vyvesiť ich v triede.
Pomôcky: Papier, fixky
Postup
Žiaci sa rozdelia na skupiny po päť alebo šesť. Jeden člen skupiny sa posadí na stoličku pred skupinu. Skupina sa sústredí na tohto svojho člena a „bombarduje“ ho pozitívnymi vlastnosťami a prednosťami, ktoré na ňom oceňuje. Členovia skupiny sa striedajú v úlohe zapisovateľa, ktorý zaznamenáva všetko, čo bolo povedané a po ukončení „bombardovania“ záznam odovzdá „bombardovanej“ osobe. Podmienkou je hovoriť len pozitívne vlastnosti a vyhnúť sa poznámkam, ktoré by mohli spolužiaka urážať alebo znižovať jeho sebavedomia.
Každý by mal od svojich spolužiakov získať približne 15 pozitívnych tvrdení. Akonáhle prejdú „bombardovaním“ všetci žiaci, skupina dostane úlohu pomenovať rôzne kategórie a typy predností, ktoré sa behom cvičenia objavili. Zvolení hovorcovia potom porozprávajú pred celou triedou o tom, čo skupiny zistili.
Kruh otvoreného odovzdávania myšlienok a pocitov
Žiaci stoja alebo sedia v kruhu tak, aby každý videl na každého. Učiteľ skupine predstaví tému. Môžeme hovoriť napríklad na tieto témy:
Každý v kruhu má možnosť podeliť sa s triedou o myšlienky a pocity týkajúcej sa témy a potom odovzdá slovo ďalšiemu.
Kruh môžeme taktiež s úspechom využiť na odovzdávanie si noviniek, rozvoj empatie a vzájomného chápania (napr. Cítim sa smutný, keď..., Najlepšie mi je, keď...)
Žiaci hľadajú samostatne odpoveď na otázku: „Čo môžu ostatní urobiť pre to, aby som sa cítil v triede šťastnejší?“
Potom vytvoria skupiny po päť alebo šesť členov a všetci postupne prečítajú svoje odpovede. Skupina sa potom k vypočutým odpovediam jednotlivcov vyjadrí a komentuje ich.
Na záver sa zíde celá trieda a zvolený hovorca za skupinu informuje o potrebách, ktoré sa v skupine objavili a o nápadoch, ako im môže trieda vyjsť v ústrety.
V podtexte tohto cvičenia nachádzame myšlienku, že najlepšie sa učíme vtedy, keď máme uspokojené naše potreby.
Môžeme ho využiť na preskúmanie atmosféry a kvality vzťahov v triede alebo ako metódu, pomocou ktorej zistíme, čo trápi jednotlivých žiakov a s čím sa v triede stretávajú.
Žiaci sa rozdelia do dvojíc a navzájom sa pýtajú na údaje:
v Povedz, čo si na sebe vážiš.
v Povedz, čo sa ti na sebe nepáči.
v Povedz, čo si pamätáš z prvých dní v škole.
v Povedz, čo najlepšieho sa ti v živote prihodilo.
v Povedz, čo rád robíš.
v Povedz, aký najväčší úspech si zažil.
v Povedz, ako sa cítiš v tejto triede.
v Povedz, čo očakávaš od svojich priateľov.
v Povedz, na čo sa tešíš.
v Povedz, akých budúcich udalostí sa bojíš.
v Povedz, z čoho máš strach.
v Povedz, čo by si na sebe chcel zmeniť.
v Povedz, čo si o sebe myslíš.
v Povedz niečo, čo o tebe spolužiaci nevedia.
v Povedz niečo o človekovi, ktorý ťa veľa ovplyvnil.
Neskôr môžeme žiakov viesť k tomu, aby formulovali svoje vlastné otázky. Nakoniec by každý účastník mal dostať príležitosť reagovať na takú otázku, ktorú im nikto nepoložil.
Všetci žiaci dostanú list papiera a preložia ho na polovicu. Do jednej polovice napíšu (tlačeným písmom) čo najviac svojich povahových vlastností. Učiteľ listy pozbiera, zamieša a nalepí ich na stenu v triede.
Žiaci si potom čítajú vystavené charakteristiky. Do spodných častí píšu (písaným písmom) mená spolužiakov, ktorých podľa popísaných vlastností spoznali.
Po ukončení tejto časti si žiaci zo steny zoberú svoju charakteristiku a vytvoria malé skupinky (4 – 5 členov). (Pozn. Učiteľ požiada žiakov, aby nehovorili veci, ktoré by mohli druhého uraziť a zraniť).
Najprv si prečítajú, za koho ich ostatní najčastejšie považovali.
Boli odhady presné?
Považovali ich spolužiaci za niekoho iného? Ak áno, prekvapilo ich, že boli považovaní práve za toho spolužiaka?
Žiaci sa medzi sebou poinformujú, čo sa o sebe dozvedeli a navzájom na svoje zistenia reagujú. Môže nasledovať diskusia v celej triede.
Pri tejto aktivite si často uvedomíme, že naše videnie seba samého sa môže výrazne odlišovať od toho, ako nás vnímajú druhí.
Žiak píše do pripraveného papiera:
v Som šťastný, keď
v Nahnevá ma, keď
v Nemám rád
v Mám rád
v Veľmi mi záleží na
v Myslím si, že táto trieda
v Najviac sa mi na sebe páči
v Najviac sa mi na sebe nepáči
v Mám rád ľudí, ktorí
v Cítim krivdu, keď
v Cítim sa ohrozený, keď
v V škole sa mi najviac páči
v V škole sa mi najviac nepáči
v Práve teraz sa cítim