Účel: Učíme sa spolupracovať

 

Kooperatívne čmáranice

 

         Žiaci si vo dvojiciach sadnú proti sebe a medzi seba si položia veľký kus baliaceho papiera. Zoberú si fixky alebo pastelky a zatvoria si oči. Potom obidvaja čmárajú po papieri pred sebou, hrot tužky by nemali dvíhať z papiera. Keď majú pocit, že svojimi kresbami už pokryli celú plochu papiera, otvoria oči. Dvojica sa dohodne na tom, čo by vzniknutý obrázok mohol predstavovať. Žiaci ho potom spoločne dotvoria a vystavia obrázok v triede.

 

Ľudská skladačka

 

Účel: Hra pomáha prekonávať bariéry medzi jednotlivými žiakmi, lepšie si uvedomia jeden

          druhého.

            Žiaci sa postavia do zástupu. Majú za úlohu vytvoriť ľudskú reťaz tak, že každý podá ruku spolužiakovi pred sebou. Môžu pri tom stáť, sedieť, ležať, kľačať, ale nemôžu zaujať rovnakú pozíciu ako žiak pred nimi a za nimi. Akonáhle sa podarí žiakom ľudskú reťaz dokončiť, prehliadnu si ju a zapamätajú si svoje miesto vo vzniknutej ľudskej skladačke.

Potom sa pustia, rozídu sa po miestnosti a na pokyn sa znovu pokúsia zostaviť rovnakú ľudskú skladačku.

            Je užitočné zopakovať túto hru niekoľkokrát.

 

Hra znižuje odpor k fyzickým kontaktom, napomáha lepšiemu vnímaniu druhých, zdôrazňuje potrebu sústredeného pozorovania, zapamätania a spolupráce.

 

Bodkovaná

 

Účel: Hra zdôrazňuje význam kooperácie a význam neverbálnej komunikácie. Úloha sa nedá splniť bez vzájomnej spolupráce a dôvery. Môže skupinu rýchlo stmeliť a umožní jej prežiť spoločný úspech.

 

Pomôcky: malé farebné samolepky (bodky – najmenej 4 farby) – jedna pre každého žiaka.

Postup

            Žiaci sa postavia do kruhu, zatvoria oči a prestanú rozprávať. Učiteľ prilepí každému žiakovi na čelo farebnú bodku. Mal by dbať na to, aby žiakom stojacim vedľa seba nelepil rovnaké farby a aby striedanie farieb nebolo pravidelné. Každú farbu by však mal použiť približne rovnako často.

Akonáhle majú všetci žiaci nalepenú bodku, otvoria oči. Ich úlohou je utvoriť skupiny, v ktorej budú žiaci s rovnakou farbou bodky na čele. Nemôžu pri tom hovoriť, ukazovať na farby v miestnosti, dávať si dole bodky z čela, alebo sa pozerať do lesklých predmetov.

 

Táto hra môže zábavným spôsobom rozdeliť žiakov do náhodných skupín.

 

Obmena:  Žiaci môžu zostavovať skupiny, ktoré vytvoria zo slov a interpunkčných znamienok nalepených na chrbtoch gramaticky správnu vetu.