Na posilnenie uvažovania a reflexie o prečítanom používam aktivitu Posledné slovo mám ja. Poskytuje rámec pre diskusiu triedy o prečítanom texte, či už je text rozprávačský alebo výkladový .
Postup:
1. Pri čítaní textu majú žiaci nájsť jeden alebo niekoľko úsekov, ktoré považujú za veľmi zaujímavé a ktoré stoja za komentár.
2. Žiak napíše myšlienku na kartičku, pričom nezabudne uviesť stranu.
3. Na druhú stranu kartičky žiak napíše svoj komentár k tejto myšlienke. Môže vyjadriť svoj nesúhlas s touto myšlienkou, môže ju rozvinúť a pod.
4. Na druhú hodinu žiaci prinesú svoje kartičky. Vyvolaný žiak prečíta z kartičky myšlienku (je dobré, keď žiak povie, na ktorej strane ten úryvok je, takže ho spolužiaci môžu sledovať.)
5. Po prečítaní učiteľ vyzve ostatných žiakov, aby povedali svoj názor alebo inú reakciu na myšlienku. Treba dbať na to, aby sa udržala diskusia v rámci témy a obmedzovať komentáre, ktoré sa zdajú byť hádavé alebo triviálne. Aj učiteľ môže vysloviť svoj názor o citovanej myšlienke.
6. Na konci diskusie o danej myšlienke prikáže učiteľ žiakovi, ktorý myšlienku vypísal z knihy, aby prečítal svoj komentár. A tu je jeden háčik! Ďalej už nesmie byť nijaká diskusia alebo argumentácia. Tento žiak má totiž posledné slovo. (Žiaci majú radi posledné slovo v diskusii, lebo je to proti obvyklej vyučovacej praxi, kedy majú učitelia posledné slovo. Pre nás učiteľov bude niekedy ťažké vyhnúť sa vysloveniu záverečnej poznámky. Ale tým by sme porušili pravidlá pre túto aktivitu.)
7. Potom nasleduje ďalší žiak, ktorý prečíta svoju myšlienku a celý proces sa začína odznova. Nie je možné, aby sa za hodinu dostali na rad všetci žiaci so svojimi myšlienkami. Učiteľ vždy vyberie len niekoľko žiakov.
8. Tento postup je obzvlášť užitočný, keď chcem aktivizovať tichších a váhavejších žiakov.