Tvorivý učiteľ
Spracovala: Mgr. Eva
Smolková
Praktický život prináša mnoho situácií, ktoré musí človek pohotovo riešiť. Dobre pripravený tvorivý človek znáša problémy života ľahšie a jeho život je naplnený šťastím a radosťou.
Tradičná škola uprednostňuje množstvo osvojených poznatkov, vedomostí a zručností žiakov, ktoré sú ohodnotené známkami, pred ich schopnosťou využívať nadobudnuté vedomosti, učiť sa, či hľadať a riešiť samostatne problémy. Nedáva dostatočný priestor tvorivosti žiakov, ich originalite. Dnes sa základná filozofia súčasnej školy mení. Má pripraviť žiakov na ich budúci reálny, zmysluplný a plnohodnotný život. Preto súčasná psychologická teória a pedagogická prax sú postavené pred závažnú úlohu. Treba zvážiť a riešiť otázku hybných síl psychického rozvoja osobnosti žiaka a hľadať nevyužité rezervy. Každodenný život prináša situácie, na riešenie ktorých nemáme vopred pripravené spôsoby riešenia. Úlohou školy je pripraviť žiakov tak, aby bol nielen pohotový a dokázal sa prispôsobiť novým zmenám v bežnom živote, ale aj tvoriť nové materiálne, kultúrne a spoločenské hodnoty.
Tvoriť nie je možné bez slobody a nezávislosti. Kým nesamostatný človek môže len imitovať, samostatný môže tvoriť. Psychológovia sa intenzívne zaoberajú problémami kreativity. Podľa nich niektoré zásady psychológie majú byť pre pedagogických pracovníkov východiskom pri zámernom rozvíjaní kreativity, najmä kreatívneho myslenia žiakov. Ide o tieto základné zásady:
1. Každý duševne zdravý jednotlivec disponuje istou úrovňou kreativity. Rozdiel medzi nimi je len v úrovni tvorivosti.
2. Kreativita ( kreatívne myslenie ) ako každý psychický jav sa rozvíja v činnosti ( v hre, učení a práci ).
3. Výchova ku kreativite ( ku kreatívnemu mysleniu žiakov ) je súčasťou výchovy celej ich osobnosti..
4. Psychologické ciele výchovy ku kreativite treba podriadiť pedagogickým cieľom výchovy vôbec, v ktorej ide o všestranne a harmonicky rozvitú osobnosť.
5. Globálnym pedagogicko-psychologickým cieľom zámerného rozvíjania kreativity našich žiakov je formovanie tvorivej osobnosti najmä v smere vlastného sebautvárania pomocou sebavýchovy a sebavzdelávania.
6. Zámerné rozvíjanie kreativity žiakov je predovšetkým úlohou učiteľov a školských pracovníkov, ktorí majú byť na túto činnosť dobre pripravení.
Učiteľ tvorivosť uplatňuje pomocou aktivizačných metód ako sú: brainstorming, projektová metóda, diskusie a iné. Vyučovanie sa stáva omnoho zaujímavejším, pre žiakov motivujúcim a aktivizujúcim ich tvorivosť a originalitu.
Tvorivý učiteľ uskutočňuje svoju činnosť so žiakmi pri účasti týchto zásad:
* sústreďuje sa na proces učenia, učí žiakov ako sa majú učiť
* pomáha v aktivite, učí ich získavať a využívať informácie
* očakáva, že žiak si vyberie problém - úlohu a bude ju riešiť
* učí žiaka klásť otázky, objavovať, bádať, riešiť problémy
* má úlohu poradcu, organizátora, podnecovateľa a konzultanta
* vyžaduje od žiakov, aby sa pokúšali sami hodnotiť, aby si preverovali prírastok v poznaní, resp. zlepšení správania
* vyžaduje spoluprácu žiakov pri skupinovej práci a záleží mu na každom žiakovi
* vyhýba sa, aby žiakom dával príkazy, skôr radí a vedie ho k tomu, aby sám preskúmal možnosti, alternatívy a sám sa rozhodol
* podnecuje myšlienky, nápady žiakov a vyžaduje vzájomné hodnotenie a kritiku žiakov
* podporuje neformálnosť a spontánnosť v triede, dôveru a otvorenosť
* vedie k neobvyklým myšlienkam a riešeniam
Pri tvorivej práci so žiakmi za dodržiavania určitých pravidiel sa hodiny stávajú pestrejšie a zábavnejšie, odpadá faktor stresu a strachu z odpovedí pred tabuľou, vzťah učiteľ - žiak nadobúda úplne iný rozmer. Tým, že z vodcu sa stáva koordinátor a pomocník, na ktorého sa môže žiak vždy obrátiť bez toho, aby sa obával zlej známky alebo iného trestu kvôli nepochopeniu problému, hodina je otvorenejšia. Ide vlastne o akceptovanie potrieb a túžob nielen učiteľa, ale aj žiakov. Týmto spôsobom každý rastie a rozvíja sa ako jedinečná bytosť, rešpektuje sa individualita, sloboda a tvorivosť. Teda vo výchove a vzdelávaní nachádza právom svoje miesto humanistický prístup.