Vzťah učiteľ - žiak
Spracovala: Mgr. Eva Smolková
Žiaci si hádam najviac zo všetkého želajú dobrých , chápajúcich a priateľských učiteľov. Učiteľov, ktorým sa môžu zdôveriť, ktorým môžu veriť, o ktorých sa môžu oprieť, ktorí ich majú radi.
Dnešná škola je ešte stále dosť vzdialená životu, do ktorého sa má žiak pripraviť. Ešte stále viac posilňuje svoju vyučovaciu, učebnú funkciu a zanedbáva výchovu. Škola dlhé roky drží žiaka akoby v zlatej klietke, učí ho ako sa lieta, no nedovolí mu rozprestrieť a používať vlastné krídla. Mnohí učitelia už pochopili potrebu toto zmeniť a robia všetko preto, aby sa žiakova osobnosť rozvíjala nielen po vedomostnej ale aj výchovnej línii. Aby sa dosiahol úspech pri rozvoji celej žiakovej osobnosti, treba podporovať pozitívne vzťahy medzi učiteľom a žiakom. Pozitívne vzťahy sa prejavujú vzájomnou dôverou, úctou, povzbudzovaním a spoluprácou. Prispievajú k optimalizácii a kvalite výchovy a vyučovania, k utváraniu dobrého vzťahu žiakov v škole, k učeniu, sebavzdelávaniu, ale i k formovaniu vyrovnanej osobnosti žiaka, k jeho sebadôvere, sebaúcte a ľudskej dôstojnosti. Žiaci cítia potrebu pozitívnych citových väzieb s učiteľom a tie sú často sprevádzané úctou, obdivom a silným citovým putom žiaka k učiteľovi ako životnému vzoru.
Negatívne vzťahy sa prejavujú citovým chladom, nezáujmom o žiaka, nadradenosťou, podceňovaním, neobjektívnym hodnotením a klasifikáciou. Vzbudzujú a posilňujú zlý, odmietavý vzťah žiaka ku škole, k učeniu, sebavzdelávaniu, poznávaniu a intelektuálnej práci. Výrazne narúšajú proces formovania osobnosti, narúšajú jeho sebadôveru, sebaúctu, poškodzujú psychické a fyzické zdravie žiakov a ich zdravý vývin v procese výchovy a vzdelávania. Učiteľ s negatívnymi vzťahmi nemôže objaviť potešenie z práce s deťmi. Takáto práca ho musí ubíjať a dostáva sa do akéhosi začarovaného kruhu, z ktorého bez práce na sebe samom sa nikdy nedostane a jeho učiteľské povolanie sa mu stane neznesiteľným. Preto by mu malo záležať na sebavzdelávaní a získavaní nových poznatkov v oblasti vzdelávania a výchovy. Je na škodu veci, ak si to samotný učiteľ neuvedomí a stagnuje, je spokojný so starými a stereotypnými metódami a formami práce, neobjavuje nič nové. Takýto učiteľ sa stane pre žiakov nezaujímavý.
Vo výchovno-vzdelávacom procese samozrejme pozitívnym alebo negatívnym činiteľom nie je len učiteľ. Sú tu i žiaci so svojimi osobnostnými vlastnosťami, ktorí ovplyvňujú tento proces. Vieme, že žiak je svojím spôsobom jedinečný. Zo skúsenosti poznáme, že napríklad školské zlyhanie býva neraz podmienené práve niektorými nevyhovujúcimi a zápornými črtami osobnosti. Sú to lenivosť, nedbanlivosť, nezáujem o školu, zlý vzťah k práci a podobne. H. Lowe (1964) zoradil vlastnosti, ktorými sa zlyhávajúci a najlepší žiaci od seba odlišujú do ôsmich skupín podľa štatistickej významnosti. Najväčšie rozdiely sa ukázali v takých vlastnostiach, ako je postoj žiaka ku školskej práci, chuť do učenia, vzťah k práci, pozornosť, pozorovacia schopnosť a pamäťové výkony. V každej škole a v každej triede nachádzame žiakov s rozdielnymi schopnosťami a vôľovými vlastnosťami. Úlohou učiteľa je pracovať so všetkými žiakmi bez rozdielu, či je nadaný alebo zaostalý. Musí hľadať optimálne podmienky a prostriedky, viesť žiakov k samostatnej a tvorivej práci.
Dobré vzťahy medzi učiteľom a žiakom sú založené na vzájomnom rešpekte. Žiak si váži učiteľa pre jeho učiteľské schopnosti, osobné kvality, vedomosti a profesionalitu. Učiteľ si zase ctí individualitu každého žiaka a váži si jeho snahu. Rešpekt žiakov si učiteľ môže získať tým, že bude dobrým učiteľom a dodrží tieto zásady:
* Prejaví skutočný záujem o prácu každého žiaka, často ho chváli.
* Stanoví si jasné pravidlá, ktoré uplatní spravodlivo a dôsledne.
* Osloví žiakov menom.
* Prejaví žiakom bežnú zdvorilú úctu.
* Nikdy nikoho nezosmiešni.
* Má k učeniu a jeho organizovaniu profesionálny prístup.
* Je trpezlivý.
* Usmieva sa, pozerá žiakom do očí a hovorí s nimi individuálne.
* Pozná vlastnosti každého žiaka, jeho povahu, záujmy.
* Volí vyučovacie metódy, ktoré žiakom dovolia aktívne sa zapojiť do hodiny.
* Prejaví záujem o názory, pocity a potreby žiakov.
* Osvojí si kľudný a sebaistý štýl, ktorý nie je príliš formálny.
Ak sa učiteľovi podarí vytvoriť vzájomný dobrý osobný vzťah, jeho práca bude ľahšia a zábavnejšia. Vzťahy so žiakmi sú hlavnou odmenou učiteľského povolania.