Zhlukovanie       Ukážka žiackej práce

Ak sa chceme vyjadriť k nejakej téme, musíme sa nad ňou zamyslieť, uvedomiť si, čo o nej vieme a myšlienky si usporiadať. Účinným a pritom veľmi jednoduchým spojením myslenia a písomného vyjadrovania je zhlukovanie – nelineárna brainstormingová metóda.

            Zhlukovanie je učebná stratégia, ktorá povzbudzuje žiakov voľne a otvorene rozmýšľať o určitej téme. /prír.II.s.35/

            Zhlukovanie znamená aj sieťovanie alebo mapovanie. Táto stratégia podnecuje žiakov k tomu, aby sa aktívne podieľali na premýšľaní, rozpracovávaní a ďalšom rozvíjaní svojich poznatkov a nápadov. Môžeme ho využívať vo fázach evokácie a reflexie. Často zhlukovanie využívam ako prostriedok zhrnutia prebratého učiva / po zhrnutí tematického celku /, na aktiváciu predchádzajúcich poznatkov / čo o danej téme už vieme /, ako prostriedok rozširovania slovnej zásoby a veľmi uľahčuje prácu žiakov pri slohovej výchove.

Postup pri zhlukovaní

1.      Do stredu čistého papiera, tabule alebo fólie napíšeme kľúčové slovo, ktoré zakrúžkujeme.

2.      Okolo kľúčového slova zapisujeme všetky asociácie, ktoré nás napadnú. Všetky napísané slová zakrúžkujeme. Dôležité je túto činnosť nehodnotiť, nech žiaci značia a zapisujú všetko, čo ich napadne.

3.      Vymedzíme si určitý čas na zapisovanie asociácií.

4.      Slová, ktoré spolu súvisia, pospájame čiarami.

5.      Vytvorí sa nám prehľadný obrazec, kde jasne vidíme súvislosti medzi jednotlivými slovami.

Pri tejto činnosti žiakov požiadame, aby sa pri písaní uvoľnili. Musíme sa vyhnúť hodnoteniu alebo selekcii a necháme žiakov zaznamenávať všetko, čo ich napadne. Vysvetlíme im, že nehodnotíme ani pravopis, pretože chceme zachytiť na papier len svoje myslenie.

            Cieľom tejto metódy je pomôcť žiakom uvedomiť si, čo o danej téme vedia, usporiadať si myšlienky pred písaním a získať väčšiu uvoľnenosť pri vyjadrovaní vlastných myšlienok. Táto metóda taktiež rozvíja schopnosť žiakov zaznamenávať svoje myšlienky stručne a heslovite. Žiaci sú aktívni, rozvíjajú si logické myslenie a vizuálnu pamäť.

            Zhlukovanie sa môže uskutočňovať individuálne, vo dvojiciach, v skupinách alebo kolektívne.